Fra Frankrike til Stjørdal

Vi er et ektepar fra Stjørdal og kontrakt på vår Lagoon 400, Gemini, ble undertegnet i september 2011. Den ble ferdig produsert i løpet av februar 2012 og vi seilte den hjem fra Les Sables d'Olonne til Stjørdal i løpet av drøye 3 uker i slutten av april/begynnelsen av mai 2012. Vi hadde selv god nytte av andres blogger da vi planla hjemseilingen av Gemini, derfor har vi valgt å dele våre erfaringer.

mandag 2. april 2012

Les Sables d'Olonne 1. - 6. april 2012 (påsken) 2012

Siden det var meldt elendig påskevær i Trøndelag og på fjellet, var det enkelt å bestemme seg for noen dager i Les Sables d'Olonne igjen. Gemini ventet på oss og vi gledet oss til å få seilt mere :)

Søndag 1. april
Mandeltrærne blomstret i mars - nå er det MYE som står i blomst
Port Olona søndag kveld
Mye utstyr med denne gangen også - og enda mere som måtte kjøpes i Les Sables. Vi forlot Stjørdal i snøbyger - supert vær på turen fra Paris og 16 grader og strålende sol da vi ankom Les Sables i 19-tiden. Gemini lå fortsatt ved "Lagoon"- brygga i Port Olona da vi kom og våre australske/kroatiske venner (Peter og Vesa) var fortsatt her. Nå var også eieren av båten på innsiden av oss ombord - enda en hyggelig australier :)

Lagoon har vært ombord og fikset gummilista og vinduet, men en vannlekkasje ved varmtvannstanken (under senga vår) var ikke tettet helt.

Mandag 2. april
Påskekrim uten snø går veldig bra!

Mandagen brukte vi til innkjøp og jobbing ombord og det ble også tid til å kose seg i solen. Peter og Vesa ble med på en av handleturene og Peter hjalp til med å flytte påhengsmotoren fra kartongen til transportbraketten. Flott å få ryddet utesalongen! Vi har nå fått spinnakersokken fra SAS (Sailing Atlantic Services) og redningsflåten er kommet, men nødrakettene har SAS enda ikke fått.

Sommerlig temperatur (shortsvær) og fortsatt skyfritt. Deilig middag på hyggelig bistro/brasseri ved havna.

Tirsdag 3. april
Etter frokost i solen, litt vasking og rydding var tiden inne til å prøve seilene igjen. Litt mere og kjøligere vind i dag – 15-17 knop fra nordvest – men fortsatt strålende sol. Bølger på 1-3 meter. Her er det ingen skjærgård som skjermer, Nord-Amerika neste vestover! Vi krysset mot vest, deretter nordøst før vi slørte tilbake til havna. Med storseil og genoa var vi oppe i litt over 9 knop.

Torkil strammer akterliket på genoaen

For treningens skyld, revet vi også storseilet mens vi krysset. Ved å slippe løyegangen helt i le, gikk det helt fint. Oppdaget at det ene vinduet i salongen foran klirret. Torkil tok opp video og videresender til Alf Morten.
Tilbake i havna etter ca 4 timers seilas, la vi oss ytterst på I-brygga som avtalt med Capitainerie (havnekontoret). Etter spyling av salt og skuring av måkeskitt, samt oppstramming av div. tauverk i mastene på nabobåtene (som sto tomme), var det riktig trivelig og fredelig i ettermiddagssolen.
Sjekklister for avgang og ankomst er nå finpusset og kan renskrives og lamineres når vi kommer hjem.

Etter vasking av teakdekket i aktersalongen, dro vi – etter råd fra Peter – til en maritim butikk på andre siden av havna for å kjøpe teakolje m.m. Deretter mer forsyninger fra Carrefour og nabobutikken ved siden av som har det meste til hagen og hjemmet – også verktøy. Med plastkasser av ymse størrelser, har vi nå organisert oppbevarings-rommene bedre. Godt å ha litt mer system på hva som er hvor.

Vakker solnedgang ca 20.30.
Kaningryte (eller påskehare?) om bord til kvelds. Vi håper mudringsprammen ikke vil holde oss våkne i natt, den er litt lengre unna enn sist natt.

Onsdag 4. april
Litt regn på morgenen, deretter lettere og lettere skydekke - på ettermiddagen strålende sol igjen. Polering av krom, oljing av teak og andre praktiske gjøremål.
Tid til en liten rotur i jolla og å nyte ettermiddagssolen i utesalongen.

Nå er båten ganske klar for turen hjem.

Drar skjærtorsdag morgen. Skyfri himmel. Det var faktisk is på dekket tidlig på morgenen!

Odette, Marco, Francoise, Randi
Innom Juvardeil hos Odette og Marco til lunsj før vi setter kursen mot Paris og Charles de Gaulle.

Ferskentre i blomst
Plommetrær, pæretrær og ferskentrær i blomst i Juvardeil, mandeltrærne er allerede blomstret av.

Hører det er kommet mye snø hjemme ...