Fra Frankrike til Stjørdal

Vi er et ektepar fra Stjørdal og kontrakt på vår Lagoon 400, Gemini, ble undertegnet i september 2011. Den ble ferdig produsert i løpet av februar 2012 og vi seilte den hjem fra Les Sables d'Olonne til Stjørdal i løpet av drøye 3 uker i slutten av april/begynnelsen av mai 2012. Vi hadde selv god nytte av andres blogger da vi planla hjemseilingen av Gemini, derfor har vi valgt å dele våre erfaringer.

fredag 16. mars 2012

Les Sables d’Olonne 14. – 19. mars

Onsdag 14.03.12
Fra Værnes med fire fulle kofferter kl. 06.10. Via Gardermoen til Charles de Gaulle (Paris), derfra leiebil. Ca 5 timer med 2-3 korte stopp. Strålende sol og 24 grader underveis. Stoppet på kjøpesenter og kjøpte det mest nødvendige før vi dro ned til havna hvor Alf Morten ventet om bord i båten med blomster og champagne – champagnen ventet vi med til dåpen. Flott å flytte inn! Alf Morten hadde allerede vært her 2-3 dager og sjekket at alt var i orden før vi kom J
Gemini
Vi gikk gjennom utstyrslista sammen med Alf Morten, deretter mer shopping - vi trengte bl.a. gass for å koke tevann til frokosten – og masse vann. Vanntanken inneholder desinfiserings-middel - det gjør at vannet på tanken er ubrukelig til mat og drikke helt til vi har tømt den 2-3 ganger! På kvelden gikk vi alle tre på et brasserie i nærheten og spiste middag – god mat og en hyggelig kveld. Godt å køye etter en lang dag!





Torsdag 15.03.
Eric Marine
Våknet til tåke, men etter hvert strålende sol. Kjøpte noe utstyr hos Eric Marine – bl.a. store ballongfendere, oljeskiftepumpe og sikkerhetsliner. Der fikk vi opprettet konto slik at vi kan gjøre opp før vi drar herfra i slutten av april. Vi får det til utførsel slik at vi slipper å betale dobbel moms. Hyggelige skotske Calum vet hva som er standard/passe utstyr til Lagoon 400 J
Omvisning på fabrikken
Alf Morten hadde ordnet avtale om omvisning på fabrikken hvor vår båt er bygget - fabrikken ligger ved Belleville litt nord for Roche-sur-Yon, en drøy halvtimes kjøretur fra Les Sables d’Olonne. Vi fikk en interessant omvisning av hyggelige Alexandre Dauberville, salgsansvarlig for Nord-Europa og ansvarlig for bloggen Lagoon-Inside.com. Vi så hele produksjonslinjen fra kutting av glassfiberbiter, oppbygging lag for lag av hver enkelt enhet til montering av rør og elektriske kabler og der de ulike modulene ble montert sammen. Helt til slutt så vi bassenget der hver båt testes for eventuelle lekkasjer. Hver modul står 4 dager på hver arbeidsstasjon før den sendes videre til neste trinn i prosessen. Fabrikken bruker 3 måneder på å produsere hver enkelt båt og de produserer ferdig 1 båt i uka.
Vi har ingen statistikk på det, men det så ut som kvinneandelen var over 50 % - alle som jobbet der så ut til å trives. Det var HMS-plakater på alle arbeidsstasjonene – også forslags-/idèkasser og statistikk over kundetilfredshet.
Seiling
Etter en kjapp lunsj så vi at havtåka begynte å komme rullende inn, men nå var tiden inne til å seile - viktig å utnytte tiden godt mens Alf Morten var her! Det krydde av regattabåter (Figaro Solo) og det var også fiskebåter og andre utpå, så nå fikk vi god bruk for, og innføring i bruken av, AIS og radar – sikt 100-200 meter. Randi fikk trene masse med det, mens Torkil fikk testet alle seilene unntatt spinnakeren (fordi spinnakersokken mangler enda). Det var 5-7 m/sek fra NV og vi var oppe i over 8 knop J.
Da vi kom tilbake til brygga, var plassen vi hadde ligget på opptatt, så vi la oss utenpå en Lagoon 450 – Torkil manøvrerte elegant inntil mens Randi og Alf Morten tilpasset fenderne. Eierne av 450-båten er et australsk/kroatisk par som skal tilbringe et par år i Middelhavet før de seiler til Australia.
Dåp
... og navnet er ...
Nå var tiden inne til å døpe Gemini – det ble litt champagne på Alf Morten og oss også J. Vi limte på ett av navnemerkene vi hadde med – resten limer vi på senere. Tidlig til sengs etter masse inntrykk, flere timers seiling, champagne og snacks!




Fredag 16.03
Tåke på morgenen i dag også. Alf Morten sjekket ut fra hotellet og reiste i formiddag, men kom innom for å gå gjennom de siste detaljene og hva som skal fikses, en gummilist under lokket på et oppbevaringsrom i cockpit og et vindu som knirker. Olivier fra Lagoon kom om bord og kikket på det. Det som mangler/skal fikses er lovet ordnet til vi er tilbake i april. Vi er veldig fornøyde med at Alf Morten har vært her såpass lenge at vi har fått testet ut det meste før han dro.
Vi ligger nå ved Lagoon-brygga – her får vi ligge ut mars. Vi legger igjen nøkkel hos SAS (Sailing Atlantic Services) – de skal flytte båten til I-brygga ved månedsskiftet. Ved Lagoonbrygga ligger også flere båter som er kjøpt av charterselskaper (greske, engelske og amerikanske). Der er det full aktivitet med å få alt utstyr om bord. Til sammen ligger det 10-12 katamaraner her, 400, 421 og 450.
Lagoon ville bare levere ”standard pakke” jolle og påhengsmotor. Dvs. at vi må bytte inn motoren hvis vi skal ha elektrisk starter på den. Vi prøver nå å få en pris både på motor med elektrisk starter og evt. styrekonsoll. Det blir antakelig nærmere kr 30 000. Hvis vi ønsker å beholde den påhengsmotoren vi har, Honda 20 HK, kan vi bare gi beskjed til SAS, så vil de montere den.
Vi er anbefalt å bruke krom-polish på alt krom utendørs og også å polere alt hvitt utendørs før vi seiler hjemover, for lettere vedlikehold. Vi får se hva vi rekker innen vi reiser på mandag.
Handlelista vår var enda lang, så nå måtte vi prioritere en shoppingrunde – det ble flere, og hele dagen gikk med! Siden vi ligger utenpå en annen båt, rodde vi jolla for å frakte alt om bord. Det gjenstår tur innom både båtbutikk og sportsbutikk i morgen!
Odette og Marco, venner fra Juvardeil, ringte i dag. De kommer på besøk i morgen – hyggelig!
Vi har betalt for internettbruk i 48 timer (Vendee Wi-Fi).


Lørdag 17.03
Regnbyger og vind, 10-14 grader. Torkil skaffet mer båtutstyr, bl.a. båtshake, redningsbøye, fendersteg, brannslukkingsapparater, skjøteledning til landstømmen (20 m forlengelse) og koblinger til vannslangen. Endelig har vi fått tømt og fylt på tanken såpass at vannet kan brukes til oppvask m.m.!

Torkil, Marco og Odette ser på bilder og kart
Randi tok biltur til Olonne sur Mer og kjøpte bl.a. sportsutstyr, kopper, glass og lignende og mere mat. Det er ganske mye som skal til for 3 personer i ca 3 uker – og det er utrolig hva det er plass til om bord!
På ettermiddagen bursdagsselskap for Torkil med Odette og Marco som gjester. Nystekte vafler, jordbær og brownie gikk unna. Hyggelig å sitte ned og prate noen timer i godt selskap, men synd været var så dårlig at det ikke ble en tur på sjøen.



Vi har gått gjennom mange kilo med bruksanvisninger på ulike språk. Noe kan kastes, noe blir igjen om bord og litt tar vi med hjem.
Søndag 18.03
Stranda i Les Sables d'Olonne
Fortsatt regnbyger, men solgløtt innimellom. Solgløttene varte lengre og lengre utover dagen. Vi tok oss tid til en spasertur med sightseeing i byen – bebyggelsen varierer fra det veldig pittoreske, via ærverdige, eldre bygninger til stygg blokkbebyggelse fra 70-tallet. Veldig mange franskmenn som har fritidshus her. Var innom markedet, som hadde åpent på formiddagen. Også innom bydelen der husene er dekorert med skjell – veldig morsomt og kunstnerisk! (Se bilder)


Vakket dekorert med skjell!









Gemini + Randi = sant!

Etter en kjapp kaffekopp sammen med vår australske ”nabo” på et creperie i nærheten av havna, gjorde vi båten sjøklar og dro ut på sjøen. Ganske lite vind, men 3-4 meters bølger. Mye strømsjø like rundt utløpet fra havna. Båten håndterte bølgene fint!





Litt av utseilinga fra havna i Les Sables
Les Sables sett fra sjøen
Tilbake i havna, la vi oss utenpå en annen australsk Lagoon, der det ikke er folk om bord, og som skal ligge her lengre enn vår båt. Fint å kose seg litt i ettermiddagssola i salongen bak J I morgen formiddag reiser vi hjem – etter å ha betalt havneleie ut april. I kveld blir det pakking før middag på en av restaurantene ved havna. Noen små ærender på morgenen før vi rydder sammen og drar.

Vi har bestemt oss for å beholde påhengsmotoren (Honda 20 HK) siden Eric Marine bare kan tilby en Yamaha 15 HK med elektrisk starter og styrekonsoll (en 20 HK kan de ikke skaffe før i juni). SAS skal montere den vi har til vi kommer tilbake.

Praktisk at Randi snakker fransk - det meste går kjappere og enklere da :)

2 kommentarer:

  1. Gratulerer, å tiden til turen hjemmover går fort.

    SvarSlett
  2. Takk! Ja tiden går fort og det er enda en del som skal ordnes :)

    SvarSlett