Fra Frankrike til Stjørdal

Vi er et ektepar fra Stjørdal og kontrakt på vår Lagoon 400, Gemini, ble undertegnet i september 2011. Den ble ferdig produsert i løpet av februar 2012 og vi seilte den hjem fra Les Sables d'Olonne til Stjørdal i løpet av drøye 3 uker i slutten av april/begynnelsen av mai 2012. Vi hadde selv god nytte av andres blogger da vi planla hjemseilingen av Gemini, derfor har vi valgt å dele våre erfaringer.

tirsdag 13. august 2013

Sommerferien 2013

Nyheter/endringer ombord
Torkil har laget inndelinger i skuffer og skap slik at vi får utnyttet plassen bedre. Bokhylle er på plass og nye leselamper over senga vår er også montert, da de som var montert fra fabrikken ikke kunne justeres til å lyse dit en ville. Vi har også laget oss en hengekøye til grønnsaker i aktersalongen. Til salongen inne har Randi sydd trekk av fleece - de er varme å sitte på og er enkle å ta av og vaske.
Under salongen har Torkil saget lukene og montert hengsler tilpasset putene - nå slipper vi å ta bort halvparten av putene i salongen for hver gang vi skal åpne ett av rommene.

Tur 1 28. Juli til 2. August
Barn og barnebarn med på rundtur Stokkøya, Halten, Simavika, Kvernavika, Stokkøya. Bare 1 regnværsdag, ellers sol og varmt med masse bading, fisking og krabbefangst. Bare blide, smilende fjes på hele turen!

Tur 2
En dag landligge på Stokkøya 3. august med bl.a. vasking av klær, sengetøy og håndklær. Flott klestørk med 25 grader og 25-40 knop vind! Liten handletur i Åfjord. Umulig å skaffe 2 kgs gassbeholder, så vi kjøpte en 5 kgs. Torkil modifiserte rommet for gassbeholder slik at vi fikk plass. Vinden dreide mer mot sørvest og løyet på kvelden.

4. August
Vi startet kl. 05.55 søndag morgen og satte kursen nordover. Vi seilte et par timer over Folla med svak øst/sørøst, ellers for motor pga for lite vind. Vi tok kveld i Skeihavna på Leka kl. 20.00 etter 85 NM. Nydelig vær hele dagen!

5. August
Vi leide sykler ved båthavna og syklet vestover på øya og gikk opp på fjellet Lauvhatten hvor vi hadde en fantastisk utsikt over Sklinna, Hortavær, Vega, Torghatten og Heilhornet i tillegg til de spesielle fjellene påvestsiden av Leka - spennende geologisk område!

Fortsatt svak vind og mye sol - vi seilte ut av havna. Det gikk langsomt, så etter et par timer startet vi en av motorene. Fint med solstol og bok på dekk! Vi ankret opp på 10 meter ved Sandvær sørvest av Torghatten etter 18 NM. Havblikk, sol og 17-18 grader i sjøen. Vi fisket agn til krabbeteina og torsk til middag. Bading på programmet før vi beundret den fantastiske solnedgangen i havet vest for Vega!

6. August
Vind fra sørøst utover natta ga urolig sjø. Vi trakk opp ankeret og krabbeteina og satte kursen nordover kl. 05.00. En utrolig flott morgen - varm vind og morgensol. Vi passerte Brønnøysund og ankret opp i Tilremsvågen og sov litt i sola. Deretter videre til Strømøya hvor Brønnøysund båtforening har to flotte brygger, grillplass og lekeplass. Totalt 17 NM. Krabber til lunsj og grillmiddag på kvelden.

7. August
Tur på øya, så til Brønnøysund, 5NM.
Shopping m.m. Hyggelig middag på spisestedet Sea House ved havna sammen med Aasta og Morten, som var ferdig fortøyd med Hera kl. 20.

8. August
Oppholdsvær, ganske mye sol.
Spasertur rundt Frøkenosen og i Sørbyen i Brønnøysund sammen med Aasta og Morten. Kaffeslabras ombord i Hera før vi løsnet fortøyningene kl. 14.20. Nordavind. Vi seilte litt sammen med Hera. De hadde planer om å bestige Heilhornet. Vi valgte å seile på vestsiden av Leka for å få en bedre vindvinkel og høyere hastighet (7-8 knop med gennaker og storseil oppe) og å se de ville fjellene på Leka badet i kveldssola. Vi ankret opp i Solsemvågen på sørsiden av Leka etter 34 NM. Vi hadde hatt god lyst til å utforske Solsemhula med interessante hulemalerier, men hula er avsperret og kun åpen med guide etter forespørsel på lørdager.

9. August
Etter en rolig natt, dro Torkil på liten fiske- og oppdagelsestur med jolla og fant en flott badestrand litt lengre øst, så vi flyttet båten dit og ankret opp på fantastisk flott skjellsandbunn. Jolla til stranda. Så tur opp til Lekamøya. Flott utsikt! Deretter på stranda og plukket skjell og steiner. Vi badet fra båten før vi dro opp ankeret og satte kursen mot Rørvik. Deilig duft av foccaciabrød i ovnen, nordlig vind, men svak. Litt seiling og litt for motor. Fortøyd i Rørvik kl. 19 etter 17 NM. Hera kom også kl. 20.

10. August
Hera dro sørover mens vi tok en handletur og besøkte Randis tante i Rørvik.

Fra Rørvik kl. 14.15. Svak nordavind. Vi gikk for motor bortsett fra 1 time på Folla. Svake dønninger. Gikk fint å sitte på dekk i solstolen med tekoppen og lese bok! Fortøyde i Hasvåg i Flatanger kl. 19.45 etter 30 NM. Satte krabbeteina, spiste middag og gikk kveldstur og beundret den flotte solnedgangen.

11. August
Spasertur til den nydelige badestranda i vågen lengre øst. Dro opp krabbeteina og satte kursen mot Buholmråsa kl. 12. Gikk for motor gjennom den snirklete/trange leia utafor Småværet. Opp med storseil og genoa. 4-7 knop. Vi seilte ytre lei til Grisvågen på Indre Skjervøy hvor vi ankret opp. Krabbelunsj, deretter tur på land opp til Skipshallin, hvor forliste sjøfolk ifølge historien har funnet ly.

God bør, overskyet, noen regnbyger. Vi seilte nordvest for Kaura fyr og fikk havdønninger på et par meter. Seilte mellom Almenningen og Ansteinsundet, øst for Gjesingen og inn Stokken. Fortøyd i Stokkøy Marina kl. 21 etter 37 NM.

12. august
Bærtur i Stokksund - fant kanatareller og litt blåbær.

13. august
Pakker sammen og drar hjem

Snart solnedgang på Stokkøya

Leka

En av mange vakre solnedganger på Stokkøya

Flere Bilder (på Facebook)