Fra Frankrike til Stjørdal

Vi er et ektepar fra Stjørdal og kontrakt på vår Lagoon 400, Gemini, ble undertegnet i september 2011. Den ble ferdig produsert i løpet av februar 2012 og vi seilte den hjem fra Les Sables d'Olonne til Stjørdal i løpet av drøye 3 uker i slutten av april/begynnelsen av mai 2012. Vi hadde selv god nytte av andres blogger da vi planla hjemseilingen av Gemini, derfor har vi valgt å dele våre erfaringer.

søndag 30. oktober 2016

Stokkøya - Stjørdal via Halten og Trondheim

03. - 09. oktober

Vi kom til Stokkøya mandag kveld tidsnok til å nyte en vakker solnedgang.

Tirsdag kjørte Torkil bilen hjem og kom tilbake med bussen på kvelden. Randi hadde nesten besøk av en svær elgokse før hun tok en trimtur opp på Vassheia til en fantastisk utsikt.
Svær elgokse på moloen

Hosnasanden
Utsikt fra Vassheia

Onsdag dro vi fra Stokkøy Marina for siste gang i år, med kurs for Halten.
Bra med vind og en del bølger på turen utover. Flere hadde tenkt at det ville være fint på Halten med strålende sol i oktober - det var en del båter på gjestebrygga. Det stilnet på ettermiddagen og Torkil tok en dukkert i 13 graders vann. Selene som holdt til i havna ble nysgjerrige og kom svømmende og strakte hals for å se :) Koselige folk å prate med og en fantastisk flott solnedgang!
På vei ut Stokken

Halten

Seler i havna
Torkil bader 5. oktober

Torsdag seilte vi i frisk bris til Brekstad til nok en flott  solnedgang.

Koppar'n i bakgrunnen

Fredag gikk turen til Trondheim og Selfa i motvind og skvalpete sjø. Opp på land for "vårpussen" vi ikke fikk gjort i vår. Fredag kveld og lørdag gikk med til rengjøring, pålegging av nytt bunnstoff, skifting av olje på drev, bytte av sink på propellene osv. To av alt gir mye plass, men også mye jobb ;)

Søndag ble vi løftet ned på sjøen igjen og kunne seile hjem til Stjørdal - fortsatt i flott vær.
Truls Waagø, en seiler med interesse for katamaraner, var med som mannskap for å få erfaring. En kjapp stopp i Grilstad Marina for å fylle drivstoff. Inn på plassen vår i Stjørdal Småbåthavn til nok en lekker solnedgang.
Truls følger med på seilene