Fra Frankrike til Stjørdal

Vi er et ektepar fra Stjørdal og kontrakt på vår Lagoon 400, Gemini, ble undertegnet i september 2011. Den ble ferdig produsert i løpet av februar 2012 og vi seilte den hjem fra Les Sables d'Olonne til Stjørdal i løpet av drøye 3 uker i slutten av april/begynnelsen av mai 2012. Vi hadde selv god nytte av andres blogger da vi planla hjemseilingen av Gemini, derfor har vi valgt å dele våre erfaringer.

lørdag 18. august 2012

Sommerferie 16. - 20. august 2012

Vi startet sommerferien sent i år. De første dagene brukte vi på hytta på fjellet med turer og multeplukking. Deretter ble det kysten og båttur!

16. august
Kom til Stokkøya ca kl. 15.30. Ryddet alle sakene ombord og slappet litt av i ettermiddagssolen. Etter et par små stopp for å fiske og sette krabbeteina dro vi til Kuringvågen (5 NM) for å spise middag på Aquarius sammen med Jorun og Roar. Deilig baccalao! Tåka kom sigende inn fra havet mens vi spiste.

Med kurs for Kuringvågen, Stokksund
Kuringvågen marina
Gemini i Kuringvågen
17. august
Tåke og svak vind fra SV. Spasertur til butikken før vi dro litt før kl. 12. I krabbeteina var det 10 krabber, vi beholdt 5 av dem. Ut gjennom Stokken for motor, deretter opp med genova og storseilet. Etter hvert byttet vi fra genova til gennaker. Fin seilas til Vingsand. Fortøyd der kl. 17.15 etter 26 NM. Lave tåkeskyer men bra sikt hele dagen. Koking av krabber, spasertur og krabber til middag. På kvelden regnet det lett.
Småbåthavna i Vingsand

Gemini ved gjestebrygga i Vingsand
18. august
Våknet til blå himmel og etter hvert kom solen opp over åsen og inn i båten. Frokost i solen. Fra Vingsand kl. 9.15. NØ vind og vi gikk for motor til Aspøya i Flatanger. Ankret opp noen timer for lunsj, fisking og soling. Derfra til sjarmerende Sør-Gjeslingan med motor og genova. Fikk en del sjøsprøyt over Folda. Trang innseiling til gjestebrygga - der var det fullt pga bryllupp, så vi tråklet oss ut igjen og la kursen til Rørvik. Fortøyde i gjestehavna i Rørvik kl. 21.45 etter 45 NM. Da var fisk og tilbehør ferdig tilberedt og smakte godt! Frisk NØ bris og sol hele dagen, bare enkelte høye skyer.

Buholmråsa fyr ved Setervika
Skipper Torkil har oversikten

Flott dag på sjøen!
Sør-Gjeslingan
Innløpet til Sør-Gjeslingan er trangt :)
Fin solnedgang mellom Nord-Gjeslingan og Rørvik
Til Rørvik like etter solnedgangen og Hurtigruten
Torkil legger til ved gjestebrygga i Rørvik
19. august
En grå dag med tåkeskyer - av og til så vi nesten sola gjennom. Tilbringte dagen sammen med tante Penny i Rørvik. Siden vi har vært på museene Norveg og Voksengs samlinger tidligere, gikk vi tur i god temperatur, spiste på restaurant og avsluttet med kaffe hos Penny.

En liten idyll i Rørvik sentrum
20. august
Fra Rørvik kl. 11.40 etter en liten handletur. Passerte Skeishavna på Leka ca 14.40. 18.00 ankret vi opp ved lekker badestrand v/Anklakken SØ av Torghatten i Sømna (40 NM). Vi har hatt S-SØ vind, 13-20 knop, hele dagen. Flat sjø (fralandsvind), sol og god fart (7-10 knop - av og til 10 knop).
Satte jolla på vannet og ut for å sette krabbeteina. Deretter inn på stranda. Torkil badet, mens Randi nøyde seg med vann til knærne. 16 grader i vannet. Tilbake til båten for middag etter hvert. Utsikt til Torghatten, stranda og De syv søstre. En perfekt dag!
Etter middag ombord, jolla til nærmeste holme for å se solnedgangen. Regnbyger utpå kvelden.
Vi forlater Rørvik
Storseil og genova oppe

Leka i sikte
Risværet
Leka sett nordfra

Torghatten

"Sydhavsstrand sør for Brønnøysund"

:)  :)   :)

Torkil er klar til å sette krabbeteina - Torghatten i bakgrunnen